to-the rescue

Ugandans
IR IVRRT IR

July 29, 2010

From Al-Shabab... .now to Al-Qaeda

RECONSTRUCTED PHOTO

Business as usual for Museven: Commit heinous crime and blame the devil.
A computer-doctored image of the alleged Kampala "suicide bomber"

By Timothy Kalyegira
Posted by Musa

On the night of Sunday July 11, 2010, Ugandan intelligence alerted President
Yoweri Museveni at State House in Entebbe that there had been a series of bomb
blasts in Kampala. First indications were that the dead and injured were over 20.

Museveni, to the surprise of intelligence, casually remarked that he would handle
that the following day! What surprised some intelligence officers was the lack of
surprise or concern by Museveni. He was very casual about the reports he was
being given of the bomb blasts. Red flag

The following day, he made his way to Kampala to the Ethiopian Village Restaurant
at Kabalagala and the Kyadondo Rugby Club at Lugogo. He was still in that casual
mood that intelligence had seen him display when he was told about the attacks.

By Monday afternoon, according to Uganda Record SOources, word had gone
round among the intelligence community that these bombs had in fact been
masterminded by none other than Museveni himself.

Several senior army officers knew this and explained to their alarmed families that
they were not going to lose sleep over the attacks, because they knew perfectly well
who was behind them. This information is fact

It was this specific intelligence that led the Uganda Record, from the very beginning, to
posit the theory that the bomb blasts were state-orchestrated and a continuation of
several such bombings dating back to 1998 at various places in and around
Kampala.

Help is on the way


http://www.ugandarecord.co.ug/index.php?issue=69&article=854&seo=From%20Al-Shabab....now%20to%20Al-Qaeda

to-the rescue

Ugandans
IR IVRRT IR

July 29, 2010

A Rwandan intelligence operative stationed in the Rubaga area of Kampala pointed
a source to the heavy human and vehicle traffic around the bus park near the New
Tazi Park and said these buses were mostly repaired and fueled by Somali
mechanics.

The operative argued that had Al-Shabab wanted to target Kampala and inflict the
heaviest human toll possible, they would have felt their way round the unfamiliar city
by making contact with the Somali community in Kampala. After all we have the
largest Somali community in East Africa

That community, if it had sympathizers, could easily have suggested these very
buses and the taxi and bus parks as the best places at which to plant bombs.

Late on Monday afternoon, July 12, 2010, Al-Shabab claimed responsibility for the
attacks. A Daily Monitor journalist who first contacted Al-Shabab within an hour of the
blasts said the militants seemed to be surprised by the news of the attacks.

They later would express their satisfaction at the success of the bombings but still
not claim responsibility. The Al shahab confession was injected in the public my
Museven’s stationed media, ie. Bukedde/New Vision papers etc.

Then once the world news media placed the blame on them and they started to get
hundreds of congratulatory phone calls from Islamist militants from all over the
world, with many young men volunteering to enlist with them and offers of money
and arms being made as well, Al-Shabab quickly sensed a moment not to be
squandered and suddenly claimed it hand in the bombings.

Appearing on the KFM talk show, the Hot Seat on Monday July 19, the former host of
the show and now Managing Editor of the Independent news magazine, Andrew
Mwenda, spoke at length and with confidence about how Ugandan intelligence had
established in various reports a link between Al-Shabab and the Ugandan rebel
group, the Allied Democratic Forces or ADF.

Mwenda was full of praise for Uganda's military intelligence and how under Brig.
James Mugira the Chieftaincy of Military Intelligence had instituted systems,
reduced on such practices as illegal detentions and the agency was now much more
professional than ever.

The way Mwenda spoke up in praise of the CMI under Mugira sounded much like
his frequent praise heaped on President Paul Kagame's Rwanda. Mwenda said the
ADF's leader, Jamil Mukulu had rebel assets based on the Democratic Republic of
Congo, Kenya, and Uganda. Mukulu, Mwenda said, was based in London.

Help is on the way



to-the rescue

Ugandans
IR IVRRT IR

July 29, 2010

Meanwhile, with all the blame being leveled at Al-Shabab, the supposed
collaborator with the ADF, by today Monday July 26, 2010, the ADF had not claimed
any joint responsibility with Al-Shabab in the attacks on Kampala, something that it
should by now have done to reinforce its image as successful.

The army spokesman, Lt. Col. Felix Kulaigye, later joined Mwenda on the Hot Seat. In
stating his case, Kulaigye quoted the day's Red Pepper tabloid issue, July 19, 2010, in
which a member of the public said he had seen suspicious people who spoke Arabic
and appeared to be Somali at the Kyadondo Rugby Club on the night of the bomb
blasts.

It was curious that something as major as this should have first been published by
the Red Pepper and not in the more mainstream newspapers, the New Vision andDaily
Monitor, Who in the public's mind are more believable. Curiously too, Kulaigye pointed
readers to the Red Pepper for the story.

Since Ugandan intelligence often leaks stories to the Red Pepper as a means of
gauging public reaction, it was difficult to know what to make of this casual aside by
Kulaigye in referring to the Red Pepper Story as solid proof of Al-Shabab's hand.

The Hot seat host, Charles Mwanguhya-Mpagi told Kulaigye that since the attacks a

week earlier, he had not heard a single government official apologise to Ugandans

over the state's failure to protect them from the attacks. Kulaigye did not respond to
Mwanguhya's observation.

On Tuesday, July 20, a source at the Daily Monitor Said the Uganda Police had started
probing the bomb attacks but as the source put it "evidence pointing to Al-Shabab is
getting dimmer and dimmer."

By Thursday evening July 22 the Daily Monitor Source said police investigators had
failed to find any trace of evidence pointing to Al-Shabab.

The following day, true to the report by the Daily Monitor Source, by Friday July 23,
the Red Pepper had suddenly stopped reporting on Al-Shabab and was mentioning in
its place the Al-Qaeda group led by Osama bin Laden.

In its Sunday edition of July 25, the Red Pepper persisted with naming Al-Qaeda and
not Al-Shabab in its lead story purporting to have details of the FBI's preliminary
report.

Why, after all the initial emphasis on Al-Shabab, was the finger suddenly being

pointed to Al-Qaeda? Had the FBI agents who descended on Kampala failed to find
any link between Al-Shabab and the bomb blasts?

Help is on the way



to-the rescue

Ugandans
IR IVRRT IR

July 29, 2010

Meanwhile, on Wednesday night, July 21, 2010, Lt. Col. Kulaigye appeared on the
NBS television programmed The Barometer, hosted by Tony Owana. Owana is an
editor at the army's magazine Tarehe Sita and also a columnist with the Red Pepper.

A viewer of that show sent the following SMS to the editor of the Uganda Record:
"Kulaigye is on NBS TV. He talked about you, but didn't give any substantive
response to your articles on the bombings. [The interviewer] Buyinza pointedly
asked Kulaigye for his views on your [Uganda Record] articles. Buyinza mentioned
[President Museveni's son Lt. Col.] Muhoozi [Kainerugaba] being at Kyadondo
[Rugby Club], which gave Kulaigye the chance to evade the gist of Buyinza's
question.

Kulayigye simply said something to effect that Muhoozi, as an issue, has been over-
blown, and mentioned [U.S. President George] Bush Sr./Bush Jr., etc. That
Kulayigye, a skilled spin doctor, would evade the gist of the question, scares me
even more..."

This viewer attended the same school as Tony Geoffrey Owana, St. Mary's College
Kisubi, where Owana was known as Anthony Buyinza.

This viewer touched on something important. The Uganda Record is about the only
Ugandan and among the very few worldwide, if at all, that have questioned the
official and now widely-believed version of the July 11, 2010 Kampala bombings. It
has consistently claimed that the bombs were masterminded by President Yoweri
Museveni.

Even after Al-Shabab claimed responsibility, the Uganda Record treated this as a
publicity-seeking tact but still insisted that this was a deed orchestrated by
Museveni.

Here was the army spokesman, being interviewed by a friendly editor of the army
magazine and being asked by Owana pointed questions about the Uganda Record's
claims.

Rather than dismiss the Uganda Record as deluded conspiracy theorists, Kulaigye
evaded the subject and did not once question or dismiss the Uganda Record's
serious allegations.

Why?
Because, as the Uganda Record asserted from the very start, the Kampala bomb blasts
were not the work of Al-Shabab. Further evidence of this has come in the article

above by a Somali analyst in London indicating that the photographs published by
Ugandan police pointing to one of the supposed Kampala suicide bombers was, in

Help is on the way



to-the rescue

Ugandans
IR IVRRT IR

July 29, 2010
fact, a doctored image of the former Somali Prime Minister, Prof. Ali Geedi.

Within a few days or weeks, even the claim about Al-Qaeda will start to fall apart
and as the uUganda Record had been predicting, there will be a sudden move to block
the Ugandan media from reporting anything further about the Kampala bombings ---
just as happened in April 2000 when the Museveni government's hand in the
Kanungu cult massacre started to become public.

Interpol's fake images of Kampala "bombers"

ProfACalifGeedi|

The former Somali Prime Minister, Prof. Ali Geedi, whose image was doctored to create the Interpol pictures of the alleged
Kampala "suicide bomber".

By Abdikarim H. Abdi Buh

The weekend of the World Cup massacre (July 7, 2010) in Kampala that caused the
death of 74 people came at the least expected time:

It came at a time when the whole world was at stand still and united in enjoying the
long awaited final play of the last leg of the World Cup; a time that nations of the world
forgot what divides them but instead embraced what unites them as human beings.

It came at a time the Israeli prison guards and the Hamaz inmates voluntarily shelved
their disparity, time arch rivals were betting on the same team, time the world marked
environmental awareness by taking millions of cars off the road, time the citizens of
the world except the Somalis, under the control of Harakat Al Shabab Mujahidin,
joined hands in celebration.

The reconstructed pictures of the two suspects raises more questions than answers
and thus injects heavy dose of mistrust in the already what is fast becoming
suspicious investigation.

The picture on the left is the true picture of Professor Ali Geedi, the then TFG Prime
Minister in his office two years back. The reconstructed photo is the same photo but
doctored poorly — just the head of the suspect is super imposed on the professor's
picture but the jacket, the shirt and the flag at the background confirms that the photo

Help is on the way


http://www.ugandarecord.co.ug/index.php?issue=69&article=855&seo=Interpol's%20fake%20images%20of%20Kampala

to-the rescue

Ugandans
IR IVRRT IR

July 29, 2010
from Interpol is not genuine at all.

The left photo is that of a clergy man who by the look of his style of dress appears
most probably to hail from West Africa or perhaps Sudan but the image on the right is
depicting a DJ who mixes Somali music tracks in Sweden.

This is sending a conflicting message as it is impossible for Al-Shabab member to
allow himself to pause for a photo in an atmosphere that is remotely connected to
music as music is considered by Al-Shabab as the voice of Satan.

The two images of the reconstructed faces of the suspects have no or little semblance
to Somali but the intention of the creators of this poor forgery is clear beyond any
doubt --- the Somali flag background in the first image, a flag that Al-Shabab never
hoists for its symbolism, and the Somali related poster on the second says all.

Despite the claim of Al-Shabab, a coalition of Ethiopian and Ugandan intelligence work
was the strongest suspicion among many that surfaced in Uganda, nevertheless these
pictures are casting a long shadow on the trust people had on the investigation work of
60 FBI officers, Scotland Yard team, MI5, etc.

For the first time in history, the world's law enforcement elite turned up in Kampala to
investigate what was usually ignored --- the black African death and disaster never
before has been classed as an international issue.

The Ugandans who have good reasons to be suspicious of President Museveni's
regime received the arrival of the international team with jubilation though they were
aware that the motive behind this unheard international interest centre upon the fact
an Americans and other non-African nationalities were among the casualties.

What the Uganda Government doesn't want us to hear

Within hours the Ugandan Government pointed the finger at Al-Shabab and in the next
day the government was circulating that it could be a joint operation between Al-
Shabab and the ADF, the first time ever the government mentioned that the ADF and
Al-Shabab have a working relationship.

The government also said that because Al-Shabab threatened to bomb Uganda
several months ago possibilities of others to have carried the bombing can't be
discounted.

The Ugandan government broadcast that they have recovered the head of the bomber
from the site and it has the features of a Somali --- the head could belong to Somali,
Ethiopian, Eritrean, Sudanese, etc and could have been a victim like the Americans
and other nationalities who were caught in the heinous act.

Help is on the way



to-the rescue

Ugandans
IR IVRRT IR

July 29, 2010

Surprisingly the head wasn't disfigured and was identifiable despite the blast that killed
so many and maimed many more was strapped on his body --- very hard to conceive
to see such miracle which is mostly exclusive to the prophets to happen in Kampala at
this scientific age.

It reminds me of Mogadishu, Somalia medical student's graduation ceremony bombing
last year in which the weak TFG blamed an unclaimed body as the perpetrator ---
African governments need no investigative work to establish the truth about anything.

A commission of 12 members were assigned to investigate the medical students

bombing and they melted away as soon as the news faded away from the headlines. No
one knows who was behind the Mogadishu up to the time of this writing.

Help is on the way



